Modal Meniaga

Tinggalkan Jejak

ONLINE SHOPPING

Followers

MONTOK.GEBU.MANTAP.DALAM.5HARI

Tuan Tanah

My photo
PERAK, Malaysia
Do email if there any inquiries chubbypurplepie@gmail.com

SWEET CAN D CUP

SWEET CAN D CUP
Klik gambar untuk whatsapp dan order

SCDC SUPER SERUM

SCDC SUPER SERUM
Klik gambar untuk whatsapp dan order

RANGKAIAN PRODUK BUST UP EXPRESS

RANGKAIAN PRODUK BUST UP EXPRESS
Klik gambar untuk whatsapp dan order

BUST UP EXPRESS PREMIUM PINK (JAMU MODEN)

BUST UP EXPRESS PREMIUM PINK (JAMU MODEN)
Klik gambar untuk whatsapp dan order

BUST UP EXPRESS PURPLE 7 STEM CELL

BUST UP EXPRESS PURPLE 7 STEM CELL
Klik gambar untuk whatsapp dan order

Sunday, March 6, 2011

PENERANGAN RINGKAS MENGENAI VOTING PARADOX


1
2
3
VOTER 1
A
B
C
VOTER 2
C
A
B
VOTER 3
B
C
A



AGENDA 1

Andaikan kita pilih antara A dan B kemudian pemenang akan di lawan pula dgn C

Round 1

A vs B

C menang

Cmne C bole menang?

Kita tgk pada pilihan voter, kita tgk plhn antara A dan B untuk ketiga2 voter tu..

Untuk voter 1, dia pilih A dulu berbanding B

Untuk voter 2, dia pilih A dulu berbanding B

Untuk voter 3, dia pilih B dulu berbanding A

Kesimpulannya, A yg menang. . .

Kita buat cmni ye..

AB, AB, BA = 2 votes utk A  dan 1 vote utk B

Mcm tu la C bole menang. . .

Ok, pemenang adlh A jd skrg ni A kena lawan plk dgn C..

A vs C

Sama gak cam tadi..

Kita tgk plhn voter, kita tgk plhn antara A dan C untuk ketiga2 voter tu..

Untuk voter 1, dia pilih A dulu berbanding C

Untuk voter 2, dia pilih C dulu berbanding A

Untuk voter 3, dia pilih C dulu berbanding A

Jadi, kesimpulannya untu 2nd round ni C yg menang..

AC, CA, CA= 2 votes utk C dan 1 vote utk A

Macam tu la C menang..

Begitulah seterusnya. . .

Sebenarnya untuk petak voter tu mewakili 3 org voter yang berlainan..

Lepas tu, 3 petak yang seterusnya tu adalah susunan mgikut pilihan yang paling utama hingga ke pilihan yg 
paling tak utama sekali..

A untuk yang paling bagus, B untuk sederhana dan C untuk rendah..

Contoh macam voter  1  tu, pilihan dia yang paling utama ialah A, diikuti dgn B, dan C..

Jadi 2 barang pilihan di ‘vs’kn, dia akn pilih ikut priorities 1st..

Contoh A vs C

Dia akan pilih A dulu baru C..

Sebab A pilihan utama dia dan C pilihan terakhir dia..

Harap penerangan ni boleh membantu..

Saya pun baru je tahu..

Yang dah faham awal dari entri ni dikeluarkan tu tahniah ye..

Anda memang cekap..

Hee..

2 comments:

  1. voting paradox ni utk buat plhn..
    biasanya digunakan oleh kerajaan utk meilih brg awam terbaik berdasarkan undian yg dibuat...

    ReplyDelete