Modal Meniaga

Tinggalkan Jejak

ONLINE SHOPPING

Followers

Tuan Tanah

My photo
PERAK, Malaysia
Do email if there any inquiries chubbypurplepie@gmail.com

Vietnam Mask RM8 aje !

Vietnam Mask RM8 aje !

Pil Super Gemok

Pil Super Gemok

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink Coffee

Babies Blink Coffee

Harum Malam

Harum Malam

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

Royal Slim Lishuo Magic

Royal Slim Lishuo Magic

Red Bella Body Wash

Red Bella Body Wash

Sunday, March 6, 2011

PENERANGAN RINGKAS MENGENAI VOTING PARADOX


1
2
3
VOTER 1
A
B
C
VOTER 2
C
A
B
VOTER 3
B
C
A



AGENDA 1

Andaikan kita pilih antara A dan B kemudian pemenang akan di lawan pula dgn C

Round 1

A vs B

C menang

Cmne C bole menang?

Kita tgk pada pilihan voter, kita tgk plhn antara A dan B untuk ketiga2 voter tu..

Untuk voter 1, dia pilih A dulu berbanding B

Untuk voter 2, dia pilih A dulu berbanding B

Untuk voter 3, dia pilih B dulu berbanding A

Kesimpulannya, A yg menang. . .

Kita buat cmni ye..

AB, AB, BA = 2 votes utk A  dan 1 vote utk B

Mcm tu la C bole menang. . .

Ok, pemenang adlh A jd skrg ni A kena lawan plk dgn C..

A vs C

Sama gak cam tadi..

Kita tgk plhn voter, kita tgk plhn antara A dan C untuk ketiga2 voter tu..

Untuk voter 1, dia pilih A dulu berbanding C

Untuk voter 2, dia pilih C dulu berbanding A

Untuk voter 3, dia pilih C dulu berbanding A

Jadi, kesimpulannya untu 2nd round ni C yg menang..

AC, CA, CA= 2 votes utk C dan 1 vote utk A

Macam tu la C menang..

Begitulah seterusnya. . .

Sebenarnya untuk petak voter tu mewakili 3 org voter yang berlainan..

Lepas tu, 3 petak yang seterusnya tu adalah susunan mgikut pilihan yang paling utama hingga ke pilihan yg 
paling tak utama sekali..

A untuk yang paling bagus, B untuk sederhana dan C untuk rendah..

Contoh macam voter  1  tu, pilihan dia yang paling utama ialah A, diikuti dgn B, dan C..

Jadi 2 barang pilihan di ‘vs’kn, dia akn pilih ikut priorities 1st..

Contoh A vs C

Dia akan pilih A dulu baru C..

Sebab A pilihan utama dia dan C pilihan terakhir dia..

Harap penerangan ni boleh membantu..

Saya pun baru je tahu..

Yang dah faham awal dari entri ni dikeluarkan tu tahniah ye..

Anda memang cekap..

Hee..

2 comments:

  1. voting paradox ni utk buat plhn..
    biasanya digunakan oleh kerajaan utk meilih brg awam terbaik berdasarkan undian yg dibuat...

    ReplyDelete