Modal Meniaga

Tinggalkan Jejak

ONLINE SHOPPING

Followers

Tuan Tanah

My photo
PERAK, Malaysia
Do email if there any inquiries chubbypurplepie@gmail.com

Vietnam Mask RM8 aje !

Vietnam Mask RM8 aje !

Pil Super Gemok

Pil Super Gemok

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink Coffee

Babies Blink Coffee

Harum Malam

Harum Malam

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

Royal Slim Lishuo Magic

Royal Slim Lishuo Magic

Red Bella Body Wash

Red Bella Body Wash

Thursday, January 27, 2011

erRR. . .blanK koT? ? ?

wot. . .wot. . .


aku xde idea nk nuleh sebenarnya. . .


blank kot. . .


huhu. . .


cuma aku tak sabar nak balik dah ni. . .


huhu. . .


lewat sehari. . .


tp xpela dari xdpt balik trus kan?


n aku nk cakap yg aku sayang sgt kat dia.. . 


cinta hati aku. . .


i love u. . .

Tuesday, January 25, 2011

kenangaN zamaN kanaK-kanaK dulU. . . .

ehem. . . .


hehe. . .


tibe2 mlm ni aku tringat kenangan zaman skola dlu. . .


zaman kanak2 dlu. . .


terlalu byk kenangan. . .


dlu masa aku kecik2 dlu aku ade sorang kwn yg boleh dikatakan baik la. . .


aku ingt lg nme dia..


n rupa dia...


nur hidayah shamsudin. . .


sampai skrg ni aku tak jumpa lg dia. . .


sejak aku pindah rumah. . . .


arwah abah kau dulu polis. . .


so, hidup pindah2. . .


so aku ni ramai kawan, tp xpenah kekal tau . .


emm,aku harappersahabatan yang aku bina kat U ni akan kekal selamanya. .  .


walaupun kami akan berpisah tak lama lagu. . .


huhu. . .


kenangan kami kat U ni akan aku ceritakan di lain mse nanti. . .


ehem. . .


balik pada crita asal. . .


sebenarnya aku tringat kat budak2 lelaki yang penah kaco aku dlu. . .


n ade yg aku admire kat diorg. . .


n aku ni plk syok sndiri gak. . .


haha. . .


ingat diorang kaco tu mksdunya diorg suka la ek ??


haha. . .


lawak2. . .


ade yg penah bg bunga kat aku. . .


yg ni aku xjmpa smpai lah sekarang tau. . .


huhu. . .


sampai nangis2 aku dlu tau sbbnya dpt bunga..


haha. . .


ni mase aku darjah 4. . .


pastu masa aku skola agama. . .


darjah5  la mase tu,. ..


dia ni suka sangat kaco hidup aku tau. . .


aku mmg benci sgt dia mse tu. . .


tp dlm diam aku rasa dia ni suka kat aku. . .


haha. . .


prasan kot !


tp baru2 ni aku tau dia dah kawen. . .


sedih kot. . .


hik2. ..


olok2 je. . ..


aku doakan dia bahagia bersama isteri tersayang. . .


cam bahagia je aku tgk dia. . .


hehe. . .


aku ni bile lagi? ? ?


huk3. . .


pastu lak mase aku darjah  aku ada smpn prasaan kat sorg budak laki ni. . .


alah, biasela budak2 kan. ..


haha(cover line beb!)


tp skrg ni aku rase dia dah ada yg punya la kot kan. . .


tp tu minat je, aku tau dia pn xminat kat aku. . .


huk2 !


nk tau punya perasannya aku ni. . .


ada sorg mamat putus ngn awek dia sbb aku !


eh2, biaq betoi??


x la, aku prasan sorg2 je. . .


sbbnya, ex awek dia cam benci sgt je kat aku ni. . .


la, salah aku ke? ? ?


ke aku ni prasan sorg2 je. ..


huhu. . .


pastu mase form 2 lak, adala sorag mamat ni. . .


mulut dia mmg best. . .


cakap lepas kot !


tp nya, kawan baik aku mase tu kate, di slalu usha aku. . .


betul ke? ? ?


tp pastu aku pindah. . .


sedih kot !


sbbnya zaman skola aku pastu suram. . .


serius, xbest mane pn tau. . .


huhu. ..


kalau aku masih kat skola tu, agak2nya akan ada satu ikatan x??


hik3.. .


gatal !


tp skrg ni dia pn dah ada gf. . .


pndai kot !


diorg blaja kat U besar2. . .


aku ni ape sgtlah yg ada. . .


rendah diri kejap. . .


huhu. . .


aku tgk dia bahagia gak ngn awek dia tu. . .


aku doakan kebahagiaan mereka. . . .


udah2. . .


jgn nk ingat dah. . .


setiap benda yg jadi mesti ada sbb kan? ? ?


aku pn dah jumpa teman aku. . .


aku harap hubungan ni akan kekal sampai ke ikatan pernikahan. . .


n akhir hayat. . .


amin. . . .


aku sayang kamu. . ..

Sunday, January 23, 2011

istilaH dalaM demografI. . . .

1)Nisbah

Perbandingan ukuran (nilai) dengan sesuatu yang lain atau perimbangan kadar.
2)Peratusan
Bilangan penduduk yang diperolehi secara kiraan kasar bagi sesuatu kawasan.
3)Kadar
Daya, kemampuan, keupayaan, kesanggupan dan kebolehan.
4)Kepadatan Penduduk
Kepadatan penduduk sekilometer persegi telah dikira sebagai nisbah bilangan penduduk sesuatu kawasan geografi kepada keluasan dalam kilometer persegi bagi kawasan yang sama.
Kadar pengiraan nisbah kepadatan penduduk:

Bilangan penduduk dalam sesuatu kawasan
Keluasan dalam kilometer persegi bagi kawasan yang  sama



5)Kadar Pertambahan Semulajadi Kasar



Kadar ini ialah nisbah perbezaan bilangan kelahiran hidup dengan bilangan kematian dalam sesuatu tahun kepada jumlah penduduk pertengahan tahun dalam tahun yang sama, bagi setiap seribu orang penduduk.
Bilangan kelahiran hidup - bilangan kematian dalam tahun t
  x  1,000
          Penduduk pertengahan tahun dalam tahun t



6)Kadar Pertumbuhan Tahunan Purata
Kadar pertumbuhan tahunan purata, biasanya dalam bentuk peratusan, telah dikira seperti berikut:-
r              =  ialah kadar pertumbuhan tahunan purat 
 n            =  ialah bilangan tahun di antara tahun t dan tahun t + n                        
 Pt           =  ialah penduduk pada tahun t
Pt +n      = ialah penduduk pada tahun t+n
Ln           = ialah logaritma asli

7)Komposisi Penduduk-Umur
Adalah statistik penduduk mengenai masalah kependudukan dari segi umur dan jantina.
Komposisi mengikut umur dan jantina penting bagi kerajaan sesebuah negara untuk menentukan dasar-dasar kependudukan untuk beberapa tahun ke depan. Komposisi mengikut umur biasanya adalah diantara umur  5 tahun dan mengikut jantina lelaki dan perempuan.


8)Umur Penengah
Umur yang membahagikan taburan penduduk kepada dua kumpulan yang sama saiznya, dimana separuh daripadanya di bawah umur manakala separuh lagi melebihi umur tersebut.
9)Nisbah Tanggungan Muda
Nisbah diantara bilangan penduduk yang berumur bawah 15 tahun kepada bilangan yang 15-64 tahun.
10)Nisbah Tanggungan Tua
Nisbah diantara bilangan penduduk yang berumur 65tahun dan keatas kepada bilangan penduduk yang berumur 15-64 tahun.
11)Nisbah Tanggungan
Mengukur bilangan tanggungan ( <15 tahun dan > 65 tahun ) bagi tiap-tiap 100 penduduk dalam kumpulan umur bekerja (15-64 tahun)
12)Nisbah Jantina
Nisbah bilangan lelaki bagi setiap 100 perempuan. Berikut ialah kadar pengiraan nisbah jantina:

Bilangan Lelaki / Bilangan Perempuan x   100

13)Piramid Penduduk
Konsep piramid penduduk dan kaitan dengtan struktur umur penduduk

-          graf bar yang menunjukkan struktur umur dan jantina penduduk\
-          menggambarkan ciri ciri kependudukan dan sosioekonomi seperti


a)      kadar kelahiran, kematian dan pertumbuhan penduduk semula jadi
b)      komposisi jantina (lelaki dan perempuan)
c)      jangka hayat penduduk
d)     nisbah tanggungan
e)      tahap pembangunan ekonomi
f)       taraf sosial (kesihatan dan pendidikan)
g)      tiga kumpulan umur yang dikaji berdasarkan sesebuah pyramid iaitu
-          kumpulan umur muda
-          penduduk dewasa
-          penduduk tua



Piramid Progresif



Piramid Progresif

Bentuk kon puncak tajam tirus dan tapak lebar. Cerun yang cekung.

Negara : negara asia tenggara (sedang membangun) termasuk malaysia, india, pakistan, indonesia,

Ciri -ciri 

1.  Tapak lebar - kadar kelahiran tinggi, kadar kematian rendah (bayi)

Faktor
- kegagalan amalan perancangan keluarga
- perkahwinan muda
- keperluan kepada tenaga buruh manusia
- peningkatan kemudahan kesihatan

2. Bilangan penduduk muda

- kerajaan terpaksa berbelanja besar untuk kemudahan golongan muda
- menyediakan kemudahan klinik desa
- keperluan pendidikan awal (tadika)
- Keperluan pendidikan
- biasiswa
- kemudahan riadah untuk golongan muda


3. Jangka hayat rendah

- kadar kematian penduduk tua tinggi
- purata jangka hayat 65 tahun

Faktor :

- kurang kemudahan kesihatan dan perubatan untuk rawatan penyakit kronik yang lazim menyerang golongan tua
- amalan penjagaan makanan, kesihatan dan kesejahteraan di tahap rendah

4. Nisbah tanggungan tinggi

- golongan dewasa yang produktif adalah sedikit berbanding golongan muda
- saiz keluarga besar menyebabkan taraf hidup rendah (pendapatan perkapita rendah)
- namun jumlah  penduduk muda yang ramai menjadi aset untuk tenaga buruh pada masa akan datang.


5. Tahap sosioekonomi yang rendah

- kebergantungan kepada sektor ekonomi primer - pertanian intensif buruh.
- kebergantungan kepada teknologi tradisional - cangkul, haiwan, tenaga manusia
- pembangunan sumber alam amat perlahan
- sumber yang banyak hanya tersimpan sebagai stok

6. Tahap pembangunan sosial yang rendah

- kesan daripada tahap kesihatan dan pendidikan yang rendah
- namun sesetengah negara mencatatkan peningkatan seperti negara di asia tenggara (malaysia, indonesia, brunei)
- pembangunan sektor ekonomi moden mula berkembang (malaysia, thailand)
- pembangunan sosial mula meningkat (malaysia, indonesia, filipina)


Piramid Regresif / Peralihan


Piramid Regresif / Peralihan

Mewakili negara negara seperti Amerika Syarikat, Perancis, United Kingdom pada tahun 60-an. pada masa kini hanya Singapura yang mengalami piramid regresif.

Ciri-ciri


1. Saiz tapak sempit - kadar kelahiran / kematian bayi rendah

faktor:
- status quo
- perkahwinan lewat
- keberkesanan program perancang keluarga
- penglibatan wanita dalam kerjaya berprofil tinggi
- dasar kerajaan (mengecilkan saiz keluarga)
- kecenderungan setiap keluarga (berdasarkan pertimbangan  ekonomi dan sosial)




2. Puncak lebar - jangka hayat tinggi (purata jangka hayat melebihi 80 tahun)

Faktor:
- amalan pemakanan seimbang
- kesedaran kepada gaya hidup sihat dan berkualiti
- kejayaan dalam bidang perubatan
- kesedaran terhadap keadaan persekitaran yang baik dan bersih

3. Cerun cembung - golongan dewasa (produktif) lebih ramai daripada kanak kanak

Kesan
- nisbah tanggungan rendah
- pendapatan perkapita tinggi
- taraf hidup meningkat
- kadar pengangguran rendah

4. Tahap sosioekonomi tinggi
5. Teknologi yang tinggi (dalam sektor industri untuk menampung kekurangan tenaga buruh)




Piramid Mantap / Stabil


Piramid Penduduk Stabil/ Mantap

Piramid yang berbentuk tegak/ hampir tegak
contoh negara - Jepun, Sweden, Amerika Syarika, Uk , Perancis, Denmark

Ciri ciri

1. Kadar kelahiran dan kematian rendah
2. Telah mencapai penduduk optimum
3. Pembangunan sosioekonomi yang mantap
4. Ekonomi sektor industri dan perkhidmatan
5. Tahap pembangunan sosial tinggi - kadar pembandaran tingggi



                                              Piramid Terganggu

Piramid Terganggu

·         Piramid terganggu boleh berlaku kepada ketiga-tiga jenis piramid.
·         Kesan gangguan menyebabkan berlaku perubahan kepada kepanjangan bar sama ada lelaki mahupun perempuan.
·         Punca gangguan ialah sama ada peperangan, penyakit, polisi kerajaan dan bencana alam.
·         Contoh piramid russia pada 1992  berbentuk genting ditengah disebabkan oleh bilangan kelahiran yang sangat kurang pada 1941-45 (perang dunia kedua).
·         Hal ini menyebabkan bilangan penduduk berumur 45 hingga 49 pada tahun 1992 (rajah di kanan) menyusut dengan ketara.
·         Selain itu bilangan lelaki umur tua juga sedikit berbanding wanita kerana ramai lelaki mati ketika peperangan.


14)Komposisi etnik
Ciri-ciri pertumbuhan kawasan yang berbeza dari aspek kesuburan, kematian, umur dan ia berbeza disesuatu kawasan dan melibatkan etnik yang terdapat disesebuah negara.
15)Fertiliti
Merujuk kepada bilangan sebenar kelahiran yang berlaku kepada seseorang wanita. Atau pasangan suami isteri.terminologi fertiliti sering kali disalah erti dengan kesuburan atau fekunditi. Kesuburan pada hakikatnya ialah kemampuan seorang wanita untuk melahirkan anak (shryock & siegel 1975; pressat 1972:172) dengan demikian, terminologi fertiliti tidak boleh digunakan silih berganti dengan kesuburan, kerana pada konsepnya kedua-dua berbeza. Fertiliti seseorang adalah terhad kepada kesuburannya dan biasanya lebih rendah daripada kemampuannya untuk mempunyai anak.
16)Mortaliti
Kadar kematian yang dicatatkan penyakit, kemalangan dan lain-lain
17)Kadar Kesuburan Umur Tertentu
Merujuk kepada bilangan kelahiran oleh ibu-ibu bagi kumpulan umur tertentu dalam sesuatu tahun, bagi setiap perempuan dalam kumpulan umur berkenaan.

Kadar Kesuburan
Umur Tertentu         =
Bilangan kelahiran hidup mengikut kumpulan umur ibu tertentu dalam tahun t
x 1,000
(ASFR)
Penduduk perempuan pertengahan tahun
bagi kumpulan umur tertentu dalam tahun t






Rujukan
http://intranet.stats.gov.my/web_glossary/
dan dari pelbagai sumber2 lain di internet. . . 

Monday, January 10, 2011

hanyuT-FAIZAL TAHIR..

lagu ni aku suke sbb lirik dia sgt mmberi mksud yg sgt2 mndalam..
try hayati lbh mndalam mksud yg cbe disampaikan dalam bait2 lirik..
jgn tgk dasar ye..
open ur mind ! 
hehe

Harus bagaimana lagi
Dan terus begini
Dengarkan aku
Lihat ke mataku
Cukup sudah kau menghukum
Salahku tetap salahku
Benarkan ku berbicara
Agar bisa pulih semua
Namun harus sampai bila
Kau kan diam seribu bahasa

Chorus
Maafkanlah ku tak bisa hidup tanpa kamu
Fahamilah ku tak mampu terus tanpa kamu
Bagaimana ku nanti
Bila tiada mengganti
Yang ku ada hanya kamu saja
Saat mata terpejam
Hanya kau ku terbayang
Menghapus semua segala rasa di jiwaku
Saat mata terbuka
Kamulah yang pertama
Tak mampu aku
Bayangkan
Hidup tanpa dirimu
Ulang Chorus
Aku memang bersalah
Selalu saja mengabaikan mu
Dan tapi dah ku sedari
Segala perit kau lalui
Ku terlupa kau terluka
Dan memang selalu
Aku bersalah
Selalu saja mengabaikan mu
Meninggalkan mu
Dan tetapi itulah aku sedari
Segala perit yang kau lalui
Kerna diriku yang terus hanyut
Maafkanlah ku tak bisa hidup tanpa kamu
Bagaimana ku nanti
Bila tiada mengganti
Yang ku ada hanya kamu saja
Bagaimana ku nanti
Bila kau tak di sisi
Yang ku ada hanya kamu saja