Modal Meniaga

Tinggalkan Jejak

ONLINE SHOPPING

Followers

Tuan Tanah

My photo
PERAK, Malaysia
Do email if there any inquiries chubbypurplepie@gmail.com

Vietnam Mask RM8 aje !

Vietnam Mask RM8 aje !

Pil Super Gemok

Pil Super Gemok

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink Coffee

Babies Blink Coffee

Harum Malam

Harum Malam

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

Royal Slim Lishuo Magic

Royal Slim Lishuo Magic

Red Bella Body Wash

Red Bella Body Wash

Sunday, July 26, 2015

ADA APA DENGAN HALIA??

Well, kalau sebut pasal halia ni aku rasa tak ramai yang suka kot rasa halia ni?


Samalahh aku cam tak berapa nak suka sangat dengan halia ni sebabnyaaa ada kejadian pahit dengan halia ni.
Dulu masa Form 2 tak silap, aku dok asyik batuk je, jadi mama pun kesian kot tengok batuk teruk mama buatkan air halia.
Nak dijadikan cerita aku pun minumla rebusan halia tu, tup2 terus tersedak dengan kepedasan halia tu dan batuk makin teruk.
Haha
Itu yang buat lepas tu aku tak minum dah ait halia.
SERIAUUU !!

Tapi dah makin meningkat umur ni badan ni makin penuh angin.
Bila angin penuh dalam mula laa rasa tak selesa sana sini.
Memula tu minum Eno Halia tu je kalau angin.
Tapiiiii
jangan la dok amalkan Eno tuu, tak elok.

Jadi aku pun tukar selera dengan minum Teh susu campo halia.
Memang sedap, angin memang keluar.
Jadi selalu memang minum teh halia beli punya.
Kalau kat mamak memang ada.

Jadinya ada satu hari tu mama ke pasar dan terjumpa kawan dia beli halia, halia yg jenis muda sikit tu.
Dia beli dalam kuantiti yang banyaakkk.
Jadi mama tnya lah buat apa beli banyak2, dia kata nak buat minum.
Mama tnya mcam mana, rupanya mudah ajee.
Cara dia ampa hiris halia tu, jangan nipis sangat lepas tu tumbuk sikit jadi cam gambar bawah ni.
Nak ketuk sikit pun bole.


Lepas tu bole simpan dalam bekas, simpan dalam peti.
Bila rasa nak minum cuma tambahkan halia ni dalam minuman korang.
Cara aku, aku akan rendam halia ni dalam air panas, dalam 15minit, lepas tu tapis dan air tu bole bancuh teh.
Bancuh terus pun takpa, lepas tu rendam bg dia infused sikit dan tapis.
Masa tapis tu perah2 sikit bagi jus dia keluaq.
Cara lain kalau ampa rajin, bole blender halia tu, lepas tu tapis dan amik jus dia je.
Haa, bila bancuh teh tu bole amik pati yang kita simpan tu.
Memang sedappp.
Selamat mencubaa tau.
Moh buang angin2 dalam badan tu.

p/s : aku buat halia ni campur dengan nescafe O atau kopi 3in1, aku tak taulah khasiat dia hilang ke tak, tapi memang enjoylahhh rasa dia.

HIHI

No comments:

Post a Comment