Modal Meniaga

Tinggalkan Jejak

ONLINE SHOPPING

Followers

Tuan Tanah

My photo
PERAK, Malaysia
Do email if there any inquiries chubbypurplepie@gmail.com

Vietnam Mask RM8 aje !

Vietnam Mask RM8 aje !

Pil Super Gemok

Pil Super Gemok

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink Coffee

Babies Blink Coffee

Harum Malam

Harum Malam

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

Royal Slim Lishuo Magic

Royal Slim Lishuo Magic

Red Bella Body Wash

Red Bella Body Wash

Saturday, March 9, 2013

RESEPI : BARLI LEMON

Assalamualaikum...

Sejak kebelakangan ni aku rajin cari resepi2 nak masak..

masak sendiri lebih senang, berkhasiat dan terjamin kebersihannya..

aku memang nak share hasil dari resepi yang aku masak tu, tapi masalahnya aku tak punya kamera nak merakan momen2 menarik tu. jadi pendamkan lah hajat tu..huhu

hp pun pakai hp cikai je, nanti dah beli hp baru aku kongsi ok?

dalam beberapa hari ni, cuaca tak menentu kat tempat aku ni..

kadang panas, kadang hujan..

jadi, badan pun tak selesa bila panas tu..

jadi semalam aku sembang dengan adik aku, dia cadangkan buat air barli..

wah, idea bagus tu..dan dia kata barli tu nanti perah dengan lemon, katanya sedap..

jadi aku pun keluar beli barang tadi, dan beli sebungkus kecil barli cap kijang..

cukup lah sebab aku nak minum sorang je kan.hehe

gula pasir/gula batu degan lemon stok 3 biji..hehe

nak reneh barli ni senang je..

rendam barli sekejap, pastu reneh dengan air dan gula..

aku ni jenis yang tak menganggar bila masak, main bubuh je janji ada rasa kan..

so, pandai2 lah kan, reneh tu dalam sejam camtu sampai barli tu dah tukar putih..

gula, kalau mak aku dia suka buh gula batu, kalau resepi dari mak aku dia campur gula batu dengan gula pasir sikit..

dia kata gula batu dah cukup manis dia, dan lebih sedap kalau nak buat manisan..

dah siap tu, bole lah perah lemon, sedap sangat ..

sedap dia minum sejuk dan suam :)

kalau nakrasa sedap lagi, bole tambah kismis sikit..

tu terpulang pada citarasa masing2 kan, aku suka..

ok lah, nak sambung menikmati barli ni, gambar tak disertakan..alahai rugi betul !

No comments:

Post a Comment