Modal Meniaga

Tinggalkan Jejak

ONLINE SHOPPING

Followers

Tuan Tanah

My photo
PERAK, Malaysia
Do email if there any inquiries chubbypurplepie@gmail.com

Vietnam Mask RM8 aje !

Vietnam Mask RM8 aje !

Pil Super Gemok

Pil Super Gemok

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Perla Coffee & Miracle Slimming Coffee

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink 5 in 1

Babies Blink Coffee

Babies Blink Coffee

Harum Malam

Harum Malam

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

IBU V MOOD BY MIERAIDA BEAUTY

Royal Slim Lishuo Magic

Royal Slim Lishuo Magic

Red Bella Body Wash

Red Bella Body Wash

Tuesday, February 25, 2014

TIPS UNTUK MINUM AIR BAGI CUKUP


Assalamualaikum..

haha, tergelak sendiri aku melihat tajuk entri.

ya ya, aku tahu tajuk entri tu agak berterabur.

aku pun tak tahu macam mana nak susun ayat bagi elok.

ada cadangan untuk tajuk yang lebih ok?

hihi..

back to tajuk entrinyaa..

korang ada amalkan minuman supplement ke, makanan supplement ke atau apa2 yang berkaitan dengan supplement yang memerlukan korang ianya masuk perot?

ada kannn, of course ada.

lepas tu korang ada minum apa2 produk kuruskan badan tak?

semua ini memerlukan korang minum air dengan banyak kan?

banyak2 kan?

aku ada terbaca satu info yang, badan manusia memang memerlukan air yang banyak sebab 70% daripada badan kita consist air kenn..

ehhh, info ni semua korang tahu ken.

haha, bajet je lebih..ceit !

apa2 pun mesti korang ada masalah nak minum air yang banyak setiap hari.

yelah, kalau bekerja dalam air-cond korang takkan rasa dahaga punya kan.

so, walaupun korang tak rasa dahaga, korang kena minum jugak air.

sebab, bila korang dah makan supplement banyak2 korang kena minum air yang banyak bagi cukup.

air ni kalau korang minum lebih pun tak apa.

malah lebih baik korang minum air yang banyak.

tak payah risau, korang takkan keracunan punya kalau minum air banyak.

air ni penting untuk perkumuhan korang.

air boleh cuci buah pinggang korang.

jadi air penting okeh !



apa yang aku nak share ialah cara nak minum air bagi cukup kan..

korang boleh cuba cara ni.

dalam sehari korang kerja up to 9jam kan?

jadi, dalam setiap 1 jam, korang minum 500ml.

tak banyak pun, sebotol air mineral je.

so, korang kira sendiri dalam 9jam tu korang dah bole minum 4 liter setengah kan..

ha, tu belum kira yang korang minum pagi2, minum malam2 kennn..

ni nak share pulak 4 tips kesihatan dari Nabi Muhammad SAW

1. Nabi melarang umatnya minum berdiri. Ini kerana ternyata secara perubatan, dalam tubuh kita terdapat penapis dipanggil sfringer. Saringan tersebut dapat terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri. Air yg kita minum belum 100% steril untuk di olah oleh badan. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh sfringer kerana tertutup. Air yg tidak tersaring oleh sfringer terus masuk ke pundi kencing, boleh menyebabkan penyakit batu karang. 

2. Nabi juga melarang meniup air yg panas.. Logiknya kerana terdapat karbon dioksida (CO2) pada udara hembusan tersebut. Jika ditiup ke air maka CO2 itu akan larut didalam air akan menghasilkan cecair bersifat asid, H2CO3 (asam karbonat) yg menyebabkan penyakit jantung dan masaalah perut tidak selesa.

3. Nabi menggalakkan mandi sebelum waktu subuh kerana suhu air pada waktu tersebut dapat membantu membuang lemak-lemak degil dalam badan. 

4. Nabi melarang makan diselang-seli dengan minum air kerana ia menyebabkan banyak udara terperangkap di dalam badan dan menyebabkan badan berangin.

Sebenarnya air ni memang sangattttlahh penting dalam kehidupan seharian.

So korang kenalah minum air yang cukup.

Yang tengah berusaha nak kurus tu jangan lupa minum air banyak2 tau.

aku pun sedang berusaha ni nak mendisiplinkan diri untuk minum air banyak2.

hihi..

No comments:

Post a Comment